INSPIRACJE / Odżywianie / 18 października 2018

Zakwaszenie organizmu, moda czy zagrożenie dla organizmu?

W ostatnich latach coraz więcej mówi się o zakwaszeniu organizmu, internet czy telewizja stale przedstawiają najnowsze doniesienia, niestety często sprzeczne ze sobą. Firmy farmaceutyczne również w tym temacie nie pozostają obojętne, proponując nam coraz to nowe preparaty, które miałyby to zakwaszenie skutecznie zmniejszać. W związku z tym pojawia się pytanie, czy zakwaszenie organizmu jest w dzisiejszych czasach zagrożeniem, czy jedynie modą lub chwytem marketingowym. Jako dietetyk postanowiłam się temu bliżej przyjrzeć.

 

Skala pH myślę, że znana większości z lekcji chemii dotyczy wszystkich roztworów wodnych, związków chemicznych, również roztworów znajdujących się w naszym organizmie. Wszystko co nas otacza, jak również i my sami to chemia. Organizm, to ogromne laboratorium, w którym zachodzi szereg reakcji chemicznych, w których bierze udział wiele substancji chemicznych produkowanych z pożywienia. W naszym organizmie mamy również szereg substancji buforujących, które regulują tę skalę, tak, aby jej poziom był jak najbardziej prawidłowy.

 

Najbardziej stałym parametrem pH w naszym organizmie jest pH krwi. Jest to wartość priorytetowa dla organizmu i mieści się w przedziale 7,35-7,45.

Kiedy ten poziom krwi spadnie do pH 7,2, to dochodzi do kwasicy organizmu, a kiedy osiągnie pH 7,0 następuje zgon.

 

Do kwasicy organizmu dochodzi jednak niezwykle rzadko, gdyż tak jak wspomniałam, pH krwi zawsze musi mieć wartości prawidłowe i nasz organizm posiada szereg substancji buforujących,  które stale będą  pH podnosić. Kwasica pojawić się może jedynie w wyniku uszkodzenia tych substancji buforujących.

Z punktu widzenia dietetyka, najbardziej niebezpieczne jest regularne dostarczanie produktów zakwaszających nasz organizm i jednocześnie zbyt mało produktów alkalizujących. Na wskutek czego równowaga kwasowo – zasadowa zaburza się i dochodzi do powolnego cichego zakwaszenia tkanek miękkich organizmu.

 

Jakie konsekwencje zdrowotne może nieść zakwaszanie naszego organizmu?

Przyspieszone starzenie się komórek i tkanek

Przyspieszone starzenie się skóry – zmarszczki

Bóle ciała i stawów

Opuchnięcia i obrzęki

Komórki rakowe szybciej rozwijają się w kwaśnym środowisku, podczas gdy zdrowe komórki giną

Spadek odporności

Chroniczne zmęczenie

Zaburzenia metaboliczne

 

Długotrwałe zakwaszenie organizmu, zwiększa ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak:

nadciśnienia

miażdżycy

cukrzycy

osteoporozy

nowotworów złośliwych

zmian zwyrodnieniowych stawów

dny moczanowej

nadwagi, otyłości

 

Jak widzimy konsekwencje dla naszego organizmu są zatrważające, a najważniejsze jest to, że wiele w tej materii zależy od nas, ponieważ wybierając odpowiednie posiłki możemy tego zakwaszenia unikać, z kolei odżywiając się nieprawidłowo możemy je stale i każdego dnia nasilać.

 

Produkty działające na nasz organizm zakwaszająco:

białka (głównie zwierzęce), w szczególności mięso czerwone (wieprzowina, wołowina), podroby, buliony mięsne, produkty na bazie mleka krowiego w szczególności żółte i pleśniowe sery

węglowodany proste pod postacią cukru i jego przetworów, słodycze, słodkie napoje, produkty z białej mąki takie jak: kluski, pierogi, makarony, naleśniki

tłuszcze, a w szczególności zwierzęce zawarte w białku zwierzęcym 

kawa i czarna herbata, jak również napoje zawierające kofeinę np. cola, napoje energetyczne

alkohol i nikotyna

 

Produkty działające alkalizująco:

Warzywa (które powinny stanowić podstawę naszego odżywiania) – praktycznie wszystkie wykazują działanie alkalizujące, ale najbardziej cukinia, bakłażan, seler, szpinak, jarmuż oraz natka pietruszki

Owoce: cytrusy, suszone morele, suszone daktyle, suszone figi, czarna porzeczka

Zioła, np. bazylia 

Suplementy ukierunkowane, takie jak: suplementy wapnia, magnezu, proszki zasadowe, stosowane zawsze pod okiem specjalisty

 

Bardzo pomocna w doborze odpowiednich produktów, które wypływają na naszą równowagę kwasowo-zasadową jest skala PRAL (Potential Renal Acid Load) wyrażona w jednostce mEq/100 g produktu.

Skala ta klasyfikuje produkty żywieniowe, na te, które wykazują działanie kwasotwórcze w naszym organizmie oraz na te działające zasadotwórczo.

 

 

Produkty o działaniu kwasotwórczym według tej skali wykazują wartości dodatnie, a alkalizujące – ujemne. 

 

Łączna wartość spożytych produktów w ciągu dnia powinna mieścić się w przedziale 10- 60mEq .

 

Jak zatem szybko sprawdzić, czy organizm jest zakwaszony?

 

Mamy kilka prostych możliwości:

Laboratoryjne badanie pH moczu – pomimo ogólnie przyjętych norm pH moczu 4,5-8 jego odczyn powinien być lekko kwaśny, czyli w okolicach pH 6, natomiast kiedy pH moczu spada do 4-5 możemy wnioskować, że dieta którą prowadzimy działa na nasz organizm zakwaszająco lub występuje inna nieprawidłowość.

Badanie pH moczu w warunkach domowych – za pomocą papierków lakmusowych, wykonujemy pomiar 5-krotnie w ciągu dnia i z wartości uzyskanych rysujemy wykres. Kiedy powstała linia jest prosta lub lekko wzrasta, świadczy to o zakwaszeniu organizmu. Natomiast linia zygzakowata oznacza unormowaną sytuację.

Badanie analizy składu ciała – podczas niego parametr mineralizacji kostnej może wskazywać na zaburzenie gospodarki kwasowo – zasadowej organizmu. Jeśli jest obniżony, może świadczyć o większym zużyciu wapnia przez nasz organizm ze względu na zakwaszenie organizmu.

 

Kilka złotych zasad które pozwolą Twojemu organizmowi się odkwasić:

  1. Pij wystarczające ilości płynów

Korzystaj ze swojej normy wody – 30 ml wody na każde 10 kg ciała.

  1. Zmień dietę na zawsze

Należy spożywać jak najmniej lub całkowicie wykluczyć mięsa czerwone. Wybieraj tłuszcze pochodzenia roślinnego. Ogranicz cukier, szukając chociażby zamienników pod postaci substancji słodzących takich jak ksylitol, erytrytol czy stewia (są to naturalne słodziki). Do wypieków czy innych potraw mącznych zrezygnuj z białej pszennej mąki na rzecz mąki z ciecierzycy lub mąki kokosowej czy migdałowej. Wymagane jest przestrzeganie regularnych pór posiłków. Jedzenie powinno być starannie rozgryzane w jamie ustnej. Wieczorem przed spaniem nie należy jeść owoców.

  1. Unikaj sodu (soli kuchennej)

Nadmiar soli przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego, uszkadza błonę śluzową żołądka, zwiększa także ryzyko udaru mózgu. Spożywamy jej za dużo, nawet 13-krotnie więcej w stosunku do zapotrzebowania. Szczelnie dużo „ukrytej soli” zawiera gotowa, wysoko przetworzona żywność, konserwy, wędliny, sosy i zupy w proszku.

  1. Unikaj nadmiernego spożycia:

alkoholu

nikotyny

kofeiny

  1. Zażywaj dużo ruchu o umiarkowanym obciążeniu

Przy zakwaszeniu należy unikać przeciążenia! Lepiej iść na długi spacer lub na lekką przebieżkę niż na krótki bieg. Ruch o umiarkowanym obciążeniu i świeże powietrze dostarczają płucom tlenu i zwiększają wydolność systemu buforowego krwi.

  1. Zmniejsz stres

Zrelaksuj się i dbaj o siebie każdego dnia! 🙂

Podsumowując nasz organizm to ogromne laboratorium, zaopatrzone w szereg substancji, które pozwalają utrzymać poziom pH na odpowiednim poziomie. Jednak każde laboratorium z czasem się zużywa, jeśli w odpowiedni sposób o niego nie zadbamy prawidłowo się odżywiając.

 

 

  1. Welch A.A. i in., Urine p His an indicator of dietary acid-base load, fruit and vegetables and meat intakes: results European Prospective Investigation into cancer and nutrition (EPIC)-Norfolk population study, British Journal of Nutrition, 2008, 99 (6), 1335-1343.
  2. Remer T., Manz F.: Potential renal acid load of foods and its influence on urine pH. J Am Diet Assoc. 1995, 95(7): 791 – 797
  3. Adeva MM, Suto G.: Diet – induced metabolic acidosis. Clin Nutr. 2011, 30(4): 416 – 421
  4. Brzozowska A.: Równowaga kwasowo – zasadowa. W: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, tom 1, red. Gawęcki J, Hryniewiecki L. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008: 237 – 240

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

Aleje Jerozolimskie 42 lok. 68
00-024 Warszawa

516 063 575 | marta.lula@coio.pl