INSPIRACJE / Sylwetka / 17 października 2018

12 powodów, dla których warto ćwiczyć

  1. Zdrowie serca

Ćwiczenia angażujące układ krążenia wpływają dobroczynnie na kondycję serca. Serce jest mięśniem, a skłonienie go do intensywnej pracy kilka razy w tygodniu może poprawić jego wydolność. Jeśli regularnie wykonujesz ćwiczenia kardio, możesz obniżyć tętno spoczynkowe, co przynosi korzyści zdrowotne w dłuższej perspektywie.

Wpływ ćwiczeń na układ krążenia obejmuje m.in. wzrost pojemności minutowej serca, obniżenie oporu naczyniowego, poprawę wytrzymałości ze względu na zwiększenie efektywności pracy serca. Regularne wykonywanie ćwiczeń kardio (np. szybki spacer, jogging, jazda na rowerze, pływanie) może pozytywnie wpływać na kondycję serca, układ naczyniowy i płuca w większym stopniu niż ćwiczenia oporowe lub rozciągające. Regularne ćwiczenia kardio są skuteczne w leczeniu nadciśnienia i jego profilaktyce. Dodatkowo, systematyczne ćwiczenia i odpowiednia dieta mogą normować ciśnienie krwi, poziom cholesterolu (np. LDL-C, HDL-C)  i triglicerydów, co zmniejsza ryzyko ponad 20 różnych chorób krążenia.

 

  1. Promienna skóra

Gdy ćwiczysz, zwiększasz przepływ krwi w całym organizmie. Rozświetlony wygląd skóry może nie przetrwać całego dnia, ale będziesz wyglądać bardziej promiennie zaraz po zakończeniu treningu, co wpłynie pozytywnie także na Twoje samopoczucie.

 

  1. Lepsza postawa ciała

Regularne ćwiczenia sprawią, że będziesz zwracać baczniejszą uwagę na postawę swojego ciała. Nabierając świadomości ciała i pewności ruchów, zaczynasz lepiej rozumieć, co jest dobre dla Twojego organizmu. Możesz przestać się garbić. Dodatkowa korzyść: dzięki wyprostowanej postawie wyglądasz na wyższą/wyższego.

 

Ćwiczenia, zwłaszcza rozciągające, mogą łagodzić ból. Postawa ciała ma związek z dolegliwościami bólowymi w obrębie głowy.

 

  1. Mniej dolegliwości bólowych

Jeśli Twoje stawy bolą i są sztywne na skutek siedzącego trybu życia, ruch często pomaga zniwelować te dolegliwości. Stawy, które nie pracują, mają tendencję do bolesności. Gdy ćwiczysz regularnie, poprawiasz zakres ruchu; codzienne czynności stają się łatwiejsze do wykonywania.

Umiarkowane ćwiczenia oporowe wykonywane przy odpowiednim zakresie ruchu mogą zwiększać grubość tkanki chrzęstnej. Ćwiczenia siłowe, jeśli stopniowo i prawidłowo zwiększa się obciążenie, nie prowadzą do zwyrodnienia stawów. W rzeczywistości można zmniejszyć ryzyko osteoporozy, wzmacniając mięśnie ćwiczeniami oporowymi. Adaptowanie się tkanki łącznej, wynikające z ćwiczeń, prowadzi do poprawy zdolności stawów do funkcjonowania.

 

  1. Poprawa składu ciała

Gdy ćwiczenia stają się elementem Twojego stylu życia, zauważasz zmiany w swoim wyglądzie i samopoczuciu. Może się zdarzyć, że stracisz nadmiar tkanki tłuszczowej i zyskasz masę mięśniową, co świetnie poprawia sylwetkę i pomaga ciału spalać więcej kalorii. Większa procentowa zawartość mięśni wymaga więcej kalorii do ich utrzymania; osoby lepiej umięśnione spalają więcej kalorii niż osoby mające wyższy procent tkanki tłuszczowej.

Za pomocą ćwiczeń możemy zmienić procentowy rozkład tkanki tłuszczowej i beztłuszczowej w swoim ciele; wyższy poziom tłuszczu brzusznego uznaje się za czynnik ryzyka zdrowotnego.

  1. Lepsze samopoczucie

Wykonywanie ćwiczeń fizycznych może sprawić, że będziesz czuć się bardziej szczęśliwa/szczęśliwy na co dzień. W trakcie ruchu organizm wydziela większa ilość endorfin – naturalnych hormonów szczęścia. Twoje zadowolenie może także płynąć ze świadomości, że dbasz o siebie. Satysfakcja z wykonania treningu często przekłada się na ogólne dobre samopoczucie.

Dowody poświadczające pozytywny wpływ ćwiczeń na samopoczucie uzyskano zarówno w badaniach klinicznych, jak również w obserwacjach w warunkach poza klinicznych. Osoby ćwiczące regularnie zauważają większą poprawę nastroju po ćwiczeniach niż osoby, które nie są aktywne fizycznie na co dzień.

 

  1. Utrzymanie wagi ciała w normie

Ćwiczenia pomagają zapobiegać przybieraniu na wadze i utrzymywać efekty odchudzania. Gdy ćwiczysz, spalasz kalorie – im bardziej intensywnie, tym więcej.

Dodatkowe informacje: Intensywne ćwiczenia interwałowe (HIIT) bardziej zwiększają spalanie kalorii po wysiłku niż ćwiczenia interwałowe ze względu na powysiłkową konsumpcję tlenu, czyli ilość tlenu potrzebną do tego, by organizm powrócił do swojego normalnego poziomu metabolizmu spoczynkowego. Im dłuższe i intensywniejsze ćwiczenia, tym powysiłkowa konsumpcja tlenu jest wyższa. Treningi typu HIIT mogą być szczególnie przydatne osobom, które chcą zmienić budowę swojego ciała w wyniku przyspieszenia metabolizmu, utrzymującego się przez dłuższy czas.

 

  1. Więcej energii

Regularna aktywność fizyczna może wzmocnić mięśnie i poprawić wytrzymałość. W trakcie ćwiczeń organizm musi dostarczać tlen i składniki odżywcze do tkanek, by pomóc układowi krążenia działać bardziej efektywnie. Gdy serce i płuca pracują wydajniej, masz więcej energii do wykonywania codziennych obowiązków.

 

  1. Wzrost wydajności umysłowej

Systematyczne ćwiczenia mogą wspomóc także funkcjonowania mózgu. Wyniki różnych badań wskazują, że ćwiczenia kardio mogą tworzyć nowe komórki nerwowe (w procesie neurogenezy) i podnosić ogólną sprawność mózgu. Intensywne ćwiczenia mogą także zwiększać poziom białka BDNF (neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego) w organizmie. Naukowcy uważają, że BDNF pomaga przy podejmowaniu decyzji i przyswajaniu wiedzy.

Ćwiczenia mogą wpływać pozytywnie nie tylko na samopoczucie, ale także zdolności poznawcze. Naukowcy zaobserwowali zmiany w procesach kognitywnych, wywołane ćwiczeniami, u osób w różnym wieku, ale szczególnie wyraźnie u dzieci i osób w podeszłym wieku. Wiele badań poświęcono związkowi ćwiczeń z funkcjami poznawczymi; istnieją mocne dowody przemawiające za współzależnością sprawności poznawczej i kondycji fizycznej.

 

  1. Mniejszy stres

Ćwiczenia mogą działać jako chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Ćwicząc lub bawiąc się, raczej nie myślisz o trudnych sprawach w swoim życiu. Wygospodarowanie czasu na przyjemności i zadbanie o samego siebie może obniżać poziom stresu, co z kolei może wspomagać odchudzanie – wiele osób sięga po niezdrowe jedzenie, by złagodzić stres choć na chwilę.

 

  1. Nowe znajomości

Ćwiczenia stanowią okazję do nawiązywania relacji z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. Gdy uczęszczasz na zajęcia sportowe, możesz poznać nowych znajomych lub odnowić stare znajomości. Często wychodzimy do pubów i klubów, by spotkać się ze znajomymi, ale wspólne ćwiczenia są dużo lepszą opcją dla Twojego zdrowia i sylwetki.

 

  1. Głębszy sen

Aktywność fizyczna może poprawić jakość Twojego snu z wielu powodów. Ćwiczenia podnoszą temperaturę ciała. Po ich zakończeniu ciało zaczyna się ochładzać, wracając do normalnej temperatury, co sprzyja odprężeniu i wyciszeniu. Ponieważ ruch obniża poziom stresu, możesz łatwiej zasnąć.

Ćwiczenia uznaje się często za niefarmakologiczną terapię zaburzeń snu. Badania potwierdzają związek między aktywnością fizyczną a zdolnością do lepszego wysypiania się. Osoby wysportowane szybciej zasypiają, a po przebudzeniu szybciej odzyskują żwawość i czują się bardziej wyspane niż osoby prowadzące siedzący tryb życia.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

Aleje Jerozolimskie 42 lok. 68
00-024 Warszawa

516 063 575 | marta.lula@coio.pl